‘Tech is te gek’ tips voor in de klas!

Wij zijn groot fan van de #AHtechie-actie, jullie ook? Gebruik je de techniek-Doe-kaartjes van AH ook in de klas? En zou je deze willen verdiepen of verbinden met taal en/of rekenen? Houd onze FB-pagina dan in de gaten, want we posten de komende tijd een aantal handige tips!

 

001

Bij Doe-kaartje 001 maak je een “robothand”. Dit kan je mooi gebruiken voor een vraag over het verband tussen VORM en FUNCTIE (trouwens, dat is een kerndoel!). Hoe je dat doet? Kijk even naar het filmpje!

 

003

De opdracht bij Doe-kaartje 003 is het maken van een kettingreactie. Super leuk natuurlijk! En wist je dat je daar heel goed rekenopdrachten aan kan verbinden?! Bekijk hier het filmpje!

 

021

Soms is het fijn om een gesprek over een onderwerp te starten vanuit een associatie of een gebeurtenis. Zeker als je het wilt hebben over culturele of sociale verschillen. Doe-kaartje 021 gaat over aantrekkingskracht… voel je het bruggetje al? Hier is het filmpje! 

 

013

Bij Doe-kaartje 013 ga je aan de slag met een speedboot en de principes van oppervlaktespanning. Probeer eens meerdere vormen te maken van een boot en plak daar een rekentest aan vast: hoe snel vaart jouw bootje van A naar B? Bekijk hier de tip!

 

112

Hoe bouw je een stevige brug? Bij Doe-kaartje 112 ga je experimenteren met verschillende constructies voor een brug van papier. Hoe maak je van een dun A4tje een brug die niet doorbuigt? Onze tip is om géén plakband te gebruiken: er zijn ook andere methoden om onderdelen vast te zetten! Welke dat zijn, zie je hier!

 

022

Doe-kaartje 022 gaat over het maken van een accesoire met een LED-lampje erin. Bij deze opdracht kan je goed oefenen met ontwerpvaardigheden en planmatig werken: laat de leerlingen een maakplan maken. Wat daar allemaal in zit, bekijk je hier!

 

062

Ontdek de superslurper van Doe-kaartje 062 en plak daar een rekenles aan vast over inhoudsmaten (denk aan ‘wereld in getallen’). We hebben alvast een voorbeeld voor je!