Menu

Kennisbank

Hier staat het overzicht van alle artikelen uit onze kennisbank:

Taalbevordering tijdens de STEM-lessen

plaatje Taalbevordering tijdens de STEM-lessen Wat kan een leerkracht doen aan taalbevordering tijdens een les Wetenschap & Technologie of STEM (Science, Technology, Engineering & Maths)? Niet zo lang geleden verscheen hierover een bijzonder interessant onderzoek: ‘Inclusive STEM Teaching from a Language Perspective: Teacher Learning in a Professional Development Program’
... Lees verder →

Hoe presenteer jij? – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 9

plaatje Hoe presenteer jij? – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 9 In deze negende en laatste video in de serie Onderzoekend leren vertelt Saskia je hoe je de leerlingen een presentatie kunt laten geven over het onderzoek datr ze hebben uitgevoerd. Bekijk ook de vorige video uit deze serie. Of bekijk de serie over
... Kijk verder →

Conclusies formuleren – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 8

plaatje Conclusies formuleren – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 8 In deze achtste video in de serie Onderzoekend leren vertelt Saskia hoe je met de leerlingen de conclusies van een onderzoek kunt formuleren. Bekijk ook de vorige video of de volgende video uit deze serie. Of bekijk de serie over Ontwerpend leren
... Kijk verder →

Nauwkeurig onderzoeken – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 7

plaatje Nauwkeurig onderzoeken – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 7 In deze zevende video in de serie Onderzoekend leren vertelt Saskia hoe je met de leerlingen een onderzoek kunt uitvoeren door goed gebruik te maken van hun zintuigen. Bekijk ook de vorige video of de volgende video uit deze serie. Of bekijk de serie over
... Kijk verder →

In ieder boek zit een maakopdracht

plaatje In ieder boek zit een maakopdracht Een van de randvoorwaarden om een goede Wetenschap&Technologie (W&T) activiteit aan te bieden, is werken vanuit een contextrijke omgeving. Daarnaast is het werken met echte materialen en vanuit een helder doel ook een vereiste.

De meest voor de hand liggende contextrijke omgeving om voorbeelden uit te halen zijn de zaakvakken. Een onderwerp vanuit aardrijkskunde of geschiedenis is vaak uitermate geschikt.

Maar soms ligt de oplossing nog dichterbij dan je denkt.
... Lees verder →

Zie jij alle mogelijkheden die W&T-onderwijs kan bieden?

plaatje Zie jij alle mogelijkheden die W&T-onderwijs kan bieden? Met W&T-onderwijs kan je alle kanten op, waardoor je zelfs geïntegreerd kan werken leerdoelen die niet per sé aan W&T zijn gerelateerd. Een eerste voorbeeld hierbij is de integratie van 21e-eeuwse vaardigheden. In W&T-lessen zijn deze vaardigheden gemakkelijk te integreren en besteed je daarmee aandacht aan de ontwikkeling van deze vaardigheden, zoals samenwerken, communiceren, probleemoplossend vermogen en kritisch denken.
... Lees verder →

Don’t give me that (negative) attitude

plaatje Don’t give me that (negative) attitude In dit korte artikel zullen we verkennen wat de invloed van attitudes is op het uiteindelijke gedrag wat leerkrachten in de klas laten zien. Daarbij zullen we ons voornamelijk focussen op attitudes in Wetenschap & Techniek-onderwijs (W&T) en de invloed hiervan op het lesgeven van leerkrachten in W&T. Onderzoek
... Lees verder →

In de klas van Meester Sander

plaatje In de klas van Meester Sander
Sterk techniekonderwijs op De Vindplaats!
Leerkrachten en directeuren kijken graag mee bij collega’s op andere scholen. Waarom zelf 't wiel uitvinden, als je het ook samen kan doen? Met die pet op bezochten wij Sander van Daalen op Daltonschool De Vindplaats in Schijf.

Hij werkt sinds 2016 op De Vindplaats is daar naast groepsleerkracht ook techniekleerkracht. Sinds dit schooljaar neemt hij deel aan het netwerk van Sterk Techniekonderwijs (STO). Voor de Vindplaats is hij bezig met het opzetten van een doorgaande leerlijn techniek. Hierbij staat het materiaal centraal: het afgelopen half jaar hebben alle groepen een les met hout en een les met metaal gevolgd.

De komst van de Maakbox is een ondersteuning en een verrijking van de leerlijn. Deze periode gaan alle groepen aan de slag met bouwen en 3D. De Maakbox die Meester Sander heeft gekozen is “Onderzoeken en Ontwerpen in 3D”, waarbij de kinderen met een 3D-printer gaan werken. Meester Sander: “De opzet van onderzoeken en ontwerpen van de Maakbox past mooi bij ons thematisch onderwijs en versterkt de thema’s en technieklessen van de jaarplanning.”
... Lees verder →

Zet W&T op je rapport!

plaatje Zet W&T op je rapport!
Van een van onze klanten kreeg onze helpdesk de volgende vraag:
We lopen tegen de beoordeling aan.
Onze directie wil niet afstappen van de 0-10 beoordeling in plaats van een letter, zoals O-M-V-RV-G. Heb jij nog tips voor ons hoe we dat het beste kunnen begeleiden?
... Lees verder →

Onderzoek opzetten – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 6

plaatje Onderzoek opzetten – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 6 In deze zesde video in de serie Onderzoekend leren vertelt Saskia hoe je met de leerlingen een onderzoek kunt opzetten. Bekijk ook de vorige video of de volgende video uit deze serie. Of bekijk de serie over Ontwerpend leren van Voor de klas met Sas.
... Kijk verder →

Exploratief of toetsend onderzoek – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 5

plaatje Exploratief of toetsend onderzoek – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 5 In deze vijfde video in de serie Onderzoekend leren legt Saskia het verschil uit tussen een exploratief en een toetsend onderzoek. Bekijk ook de vorige video of de volgende video uit deze serie. Of bekijk de serie over Ontwerpend leren van Voor de klas met Sas.
... Kijk verder →

Verkenningsfase – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 4

plaatje Verkenningsfase – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 4 In de vierde video uit de serie Onderzoekend leren vertelt Saskia over de verkenningsfase. Bekijk ook de eerdere video's of de volgende video uit deze serie. Of bekijk de serie over Ontwerpend leren van Voor de klas met Sas.
... Kijk verder →

Wat is het verschil tussen techniek en technologie?

plaatje Wat is het verschil tussen techniek en technologie? Op onze website is veel informatie te vinden over W&T-onderwijs. Wij hebben het dan over wetenschap en technologie, maar in het werkveld wordt er ook veel gesproken over wetenschap en techniek. Voor veel mensen is het echter onduidelijk wat het verschil is tussen techniek en technologie. Ben jij benieuwd naar het verschil? Lees meer in deze blog!
... Lees verder →

3 randvoorwaarden voor succes

plaatje 3 randvoorwaarden voor succes
Herken je dit?
“We moeten iets met techniek op school, maar wat moeten we eigenlijk precies?”

“We hebben wel wat robots en zo ergens in de kast staan, maar ik weet eigenlijk niet of ze worden gebruikt.”

“Leerkrachten geven aan geen tijd voor technieklessen te hebben en vinden zichzelf ook niet technisch genoeg!”
... Lees verder →

Voor de klas – met Sas: onderzoekend leren

plaatje Voor de klas – met Sas: onderzoekend leren Praktische tips voor onderzoekend leren in de klas!

Na de serie ontwerpend leren maakt onze onderwijskundige Saskia nu ook een serie video’s waarin ze vertelt over de cyclus van onderzoekend leren! Wat is dat precies en wat kan je ermee in de klas? Benieuwd? Kijk ze allemaal!

Als je vragen hebt naar aanleiding van de video's, kun je natuurlijk altijd
... Kijk verder →

Brainstormen

plaatje Brainstormen In de tweede fase van de ontwerpcyclus ‘Ideeën verzinnen en selecteren’ is het belangrijk om ideeën te verzinnen voor het ontwerp. Om leerlingen deze ideeën te laten verzinnen wordt vaak geadviseerd om gebruik te maken van verschillende brainstormtechnieken, maar om deze brainstormtechnieken goed te kunnen uitvoeren zullen leerlingen ook brainstormvaardigheden moeten bezitten.
... Lees verder →

Ontwerpvragen opstellen

plaatje Ontwerpvragen opstellen Ontwerpend leren start vaak bij een probleem/behoefte waar iets mee gedaan moet worden. Om de kern van het probleem/behoefte weer te geven, wordt vaak gebruik gemaakt van ontwerpvragen. Goede ontwerpvragen zorgen ervoor dat leerlingen aan oplossingen gaan denken en zij ideeën krijgen. Dit komt van pas in stap 2: ‘Ideeën verzinnen en selecteren’ van de ontwerpcyclus.
... Lees verder →

Voor de klas – met Sas: ontwerpend leren

plaatje Voor de klas – met Sas: ontwerpend leren Praktische tips voor ontwerpend leren in de klas!

Saskia, onze onderwijskundige, maakt een serie video’s waarin ze vertelt over de cyclus van ontwerpend leren! Wat is dat precies en wat kan je ermee in de klas? Benieuwd? Kijk ze allemaal!

Klaar met kijken? Bekijk dan ook de serie over
... Kijk verder →

Vragen stellen helpt leren

plaatje Vragen stellen helpt leren In één van onze eerdere blogs hebben wij jullie meegenomen in hoe wij leerdoelen opstellen voor onze lessen (het stappenplan) en hebben wij enkele voorbeelden gegeven. Hierin is ook de taxonomie van Bloom (1956) opgenomen, omdat de verschillende leerdoelen gericht kunnen zijn op verschillende cognitieve niveaus, zoals op het niveau van kennis, inzicht, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. Deze verschillende niveaus geven de complexiteit van het kennisniveau aan waarop beroep wordt gedaan tijdens het werken aan een leerdoel.
... Lees verder →

Leerkrachtontwikkeling

plaatje Leerkrachtontwikkeling Net als leerlingen hebben leerkrachten ook een Zone van Naaste Ontwikkeling (als beschreven door Vygotski). Zij worden pas gemotiveerd om met techniek in het onderwijs te werken als het vertrouwd / dichtbij genoeg voelt.

Wij hebben ervaren dat leerkrachten zich via 6 fasen ontwikkelen in het lesgeven met de lessen van de Maakbox.

Welke fasen dit zijn vertelt Suzanne je in deze video van ca. 3 minuten:
... Kijk verder →

Leren met een doel in de praktijk

plaatje Leren met een doel in de praktijk Hoe doen wij dit bij Maakotheek? In een eerder artikel uit deze kennisbank hebben wij het stappenplan voor het opstellen van leerdoelen met jullie gedeeld. Na aanleiding van deze blog kregen wij meerdere keren de vraag hoe dit er in de praktijk bij ons uitziet. Hier willen wij jullie natuurlijk graag van op de hoogte brengen. Dit zullen wij doen aan de hand van een voorbeeld bij een van onze lessenseries, namelijk die van de Maakbox
... Lees verder →

Leren met een doel!

plaatje Leren met een doel! Voor een leerkracht is het goed om te weten wat er geleerd gaat worden in een les. Dit wordt vaak omschreven in de leerdoelen van een les. Leerdoelen beschrijven dan het gewenste gedrag dat leerlingen moeten kunnen vertonen, nadat zij aan een leersituatie hebben deelgenomen en kunnen worden gebruikt voor het plannen en evalueren van educatieve successen (Fergunson, 1998). Wij bij Maakotheek maken gebruik van het vier-componenten model van Knirk en Gustafson (1986) als leidraad voor het opstellen van onze leerdoelen voor de lessen.
... Lees verder →

W&T onderwijs: 5 praktische tips

plaatje W&T onderwijs: 5 praktische tips Wil jij ook het liefst vandaag nog aan de slag met W&T?
Hier zijn 5 praktische tips die jou op weg gaan helpen!

Een zoötroop maken

plaatje Een zoötroop maken Op zoek naar een origineel cadeau?

Verras eens iemand met een zelfgemaakte zoötroop!

Wil je weten wat dat precies is en hoe je er zelf eentje kunt maken?

Klik op de onderstaande afbeeldingen om how-to en alle sjablonen te downloaden: Instructieblad zoötroop
... Lees verder →

De klas van juf Christine

plaatje De klas van juf Christine Hoe gaat het op andere scholen eraan toe met Wetenschap & Techniek? Wij gingen langs bij juf Christine, die lesgeeft aan groep 4 van OBS Pierre Bayle in Rotterdam, om te vragen naar haar ervaring met de Maakbox Optische illusies & spiegels. Juf Christine heeft zich goed voorbereid op de techniekles. Ze weet precies wat ze deze les gaat doen en hoeveel tijd ze per onderdeel kwijt is. Haar doel is om iedere leerling zijn of haar eigen periscoop te laten maken, die ook daadwerkelijk af is en goed functioneert.

Op een tafel in het midden van de klas is de inhoud van de Maakbox uitgepakt. De verschillende onderdelen en materialen zitten nog wel in hun doosjes, zodat de nieuwsgierigheid van de leerlingen geprikkeld blijft. De leerlingen weten dat als ze snel stil zijn, ze ook snel kunnen beginnen aan de les.

Bij deze techniekles mogen de leerlingen vrij bewegen door het klaslokaal. Met een spiegel en een zaklamp gaan ze in tweetallen onderzoek doen naar licht en reflectie. De gordijnen zijn dicht en de klas is donker genoeg om te kunnen zien waar de lichtstraal heengaat als je deze op een spiegel richt.

Het experimenteren met lichtstralen is de eerste stap in het proces van het maken van de periscoop. “Na iedere stap vraag ik klassikaal naar de ontdekkingen van de leerlingen. Ze vullen elkaar aan en ze verrassen elkaar. Op die manier begrijpen ze dat je licht en ook beeld kunt sturen met een spiegel” vertelt juf Christine ons.

Hoe maak je een periscoop? Na de instructie worden sjablonen, spiegeltjes, plakbandrollen en scharen uitgedeeld. “Juf, wat moet ik doen?” is een veelgehoorde uitspraak. Groep 4 heeft nog best veel hulp nodig bij de constructie van de periscoop. Toevallig hebben wij de periscoop al eerder gemaakt en kunnen wij de leerlingen een handje helpen. Een kwartier voor het einde van de les had vrijwel iedere leerling een werkende periscoop en zijn ze deze naar hartenlust gaan uitproberen in de klas en de hal. “Dat mag van de juf!”
... Lees verder →

In 5 stappen naar W&T gestructureerd op school

plaatje In 5 stappen naar W&T gestructureerd op school
Worstel jij ook met de vraag hoe je het beste Wetenschap & Techniek kunt implementeren op school? Het kan ook makkelijk zijn!
Download het stappenplan en ontdek in 5 stappen wat je kunt doen om W&T eenvoudig een vaste plek te geven binnen jouw school. Klik op de afbeelding hieronder, vul je gegevens in en ontvang het stappenplan in de mail.
... Lees verder →

Valkuilen in het onderwijs

plaatje Valkuilen in het onderwijs Als je bezig bent met het invoeren van Wetenschap & Techniek op jouw school kom je vast wel eens knelpunten tegen.

Wij hebben de 6 grootste valkuilen alvast voor je op een rijtje gezet, zodat jij er niet in gaat trappen!

De klas van juf Patty en juf Rajni

plaatje De klas van juf Patty en juf Rajni CBS Het Middelpunt in Hoogvliet is één van de scholen die gebruik maakt van onze Maakboxen. Deze periode werken zij met de Maakbox Maak je eigen controller. Wij gingen langs om een kijkje te nemen bij de lessen in groep 5 en 6. Juf Rajni begint de les met voorkennis ophalen. Wat weten de leerlingen al van een stroomkring? De vorige les hebben de leerlingen een woordweb gemaakt van alle woorden die te maken hebben met stroom. Woorden als geleider, isolator, energie, batterij, schakelaar, gesloten stroomkring: ze staan er allemaal op. Het blijkt een handig geheugensteuntje te zijn als de leerlingen het even niet meer weten.

De leerlingen staan te popelen om te beginnen! In deze les gaan ze namelijk zelf een muziekinstrument maken die ze met de Makey Makey kunnen ‘bespelen’. Al gauw ligt iedere tafel vol met aluminiumfolie en ijzerdraad, en even later zijn er al een aantal instrumenten klaar om getest te worden.
... Lees verder →