‘Tech is te gek’ tips voor in de klas!

Wij zijn groot fan van de #AHtechie-actie, jullie ook? Gebruik je de techniek-Doe-kaartjes van AH ook in de klas? En zou je deze willen verdiepen of verbinden met taal en/of rekenen? Houd onze FB-pagina dan in de gaten, want we posten de komende tijd een aantal handige tips!

 

001

Bij Doe-kaartje 001 maak je een “robothand”. Dit kan je mooi gebruiken voor een vraag over het verband tussen VORM en FUNCTIE (trouwens, dat is een kerndoel!). Hoe je dat doet? Kijk even naar het filmpje!

 

003

De opdracht bij Doe-kaartje 003 is het maken van een kettingreactie. Super leuk natuurlijk! En wist je dat je daar heel goed rekenopdrachten aan kan verbinden?! Bekijk hier het filmpje!

 

021

Soms is het fijn om een gesprek over een onderwerp te starten vanuit een associatie of een gebeurtenis. Zeker als je het wilt hebben over culturele of sociale verschillen. Doe-kaartje 021 gaat over aantrekkingskracht… voel je het bruggetje al? Hier is het filmpje! 

 

013

Bij Doe-kaartje 013 ga je aan de slag met een speedboot en de principes van oppervlaktespanning. Probeer eens meerdere vormen te maken van een boot en plak daar een rekentest aan vast: hoe snel vaart jouw bootje van A naar B? Bekijk hier de tip!

 

112

Hoe bouw je een stevige brug? Bij Doe-kaartje 112 ga je experimenteren met verschillende constructies voor een brug van papier. Hoe maak je van een dun A4tje een brug die niet doorbuigt? Onze tip is om géén plakband te gebruiken: er zijn ook andere methoden om onderdelen vast te zetten! Welke dat zijn, zie je hier!

 

022

Doe-kaartje 022 gaat over het maken van een accesoire met een LED-lampje erin. Bij deze opdracht kan je goed oefenen met ontwerpvaardigheden en planmatig werken: laat de leerlingen een maakplan maken. Wat daar allemaal in zit, bekijk je hier!

 

062

Ontdek de superslurper van Doe-kaartje 062 en plak daar een rekenles aan vast over inhoudsmaten (denk aan ‘wereld in getallen’). We hebben alvast een voorbeeld voor je!

De klas van juf Christine

Hoe gaat het op andere scholen eraan toe met Wetenschap & Techniek? Wij gingen langs bij juf Christine, die lesgeeft aan groep 4 van OBS Pierre Bayle in Rotterdam, om te vragen naar haar ervaring met de Maakbox Optische illusies & spiegels.

 

 

Juf Christine heeft zich goed voorbereid op de techniekles. Ze weet precies wat ze deze les gaat doen en hoeveel tijd ze per onderdeel kwijt is. Haar doel is om iedere leerling zijn of haar eigen periscoop te laten maken, die ook daadwerkelijk af is en goed functioneert.

Op een tafel in het midden van de klas is de inhoud van de Maakbox uitgepakt. De verschillende onderdelen en materialen zitten nog wel in hun doosjes, zodat de nieuwsgierigheid van de leerlingen geprikkeld blijft. De leerlingen weten dat als ze snel stil zijn, ze ook snel kunnen beginnen aan de les.

Bij deze techniekles mogen de leerlingen vrij bewegen door het klaslokaal. Met een spiegel en een zaklamp gaan ze in tweetallen onderzoek doen naar licht en reflectie. De gordijnen zijn dicht en de klas is donker genoeg om te kunnen zien waar de lichtstraal heengaat als je deze op een spiegel richt.

Het experimenteren met lichtstralen is de eerste stap in het proces van het maken van de periscoop. “Na iedere stap vraag ik klassikaal naar de ontdekkingen van de leerlingen. Ze vullen elkaar aan en ze verrassen elkaar. Op die manier begrijpen ze dat je licht en ook beeld kunt sturen met een spiegel” vertelt juf Christine ons.

Hoe maak je een periscoop? Na de instructie worden sjablonen, spiegeltjes, plakbandrollen en scharen uitgedeeld. “Juf, wat moet ik doen?” is een veelgehoorde uitspraak. Groep 4 heeft nog best veel hulp nodig bij de constructie van de periscoop. Toevallig hebben wij de periscoop al eerder gemaakt en kunnen wij de leerlingen een handje helpen. Een kwartier voor het einde van de les had vrijwel iedere leerling een werkende periscoop en zijn ze deze naar hartelust gaan uitproberen in de klas en de hal. “Dat mag van de juf!”

 

 

Wil jij ook experimenteren met spiegels in de klas? Deze les is onderdeel van de Maakbox Optische illusies & spiegels en is verkrijgbaar in schooljaar 2018/2019.

In 5 stappen naar W&T gestructureerd op school

Worstel jij ook met de vraag hoe je het beste Wetenschap & Techniek kunt implementeren op school?

Het kan ook makkelijk zijn!

Download het stappenplan en ontdek in 5 stappen wat je kunt doen om W&T eenvoudig een vaste plek te geven binnen jouw school. Klik op de afbeelding hieronder, vul je gegevens in en ontvang het stappenplan in de mail.

Valkuilen in het onderwijs

Als je bezig bent met het invoeren van Wetenschap & Techniek op jouw school kom je vast wel eens knelpunten tegen.

Wij hebben de 6 grootste valkuilen alvast voor je op een rijtje gezet, zodat jij er niet gaat trappen!

 

De klas van juf Patty en juf Rajni

CBS Het Middelpunt in Hoogvliet is één van de scholen die gebruik maakt van onze Maakboxen. Deze periode werken zij met het thema ‘Maak je eigen controller’.

Wij gingen langs om een kijkje te nemen bij de lessen in groep 5 en 6.

Juf Rajni begint de les met voorkennis ophalen. Wat weten de leerlingen al van een stroomkring? De vorige les hebben de leerlingen een woordweb gemaakt van alle woorden die te maken hebben met stroom. Woorden als geleider, isolator, energie, batterij, schakelaar, gesloten stroomkring: ze staan er allemaal op. Het blijkt een handig geheugensteuntje te zijn als de leerlingen het even niet meer weten.

 

De leerlingen staan te popelen om te beginnen! In deze les gaan ze namelijk zelf een muziekinstrument maken die ze met de Makey Makey kunnen ‘bespelen’. Al gauw ligt iedere tafel vol met aluminiumfolie en ijzerdraad, en even later zijn er al een aantal instrumenten klaar om getest te worden.

 

Ook bij juf Patty gaan de leerlingen graag aan de slag met techniek. In haar klas worden de zelf gemaakte instrumenten getest met het computerprogramma Sctratch. Daarmee zien, of in dit geval horen, de leerlingen direct of ze een goede gesloten stroomkring hebben gemaakt met de Makey Makey en hun instrument.

Juf Patty geeft toe dat deze nieuwe manier van lesgeven wel even wennen was voor haar. Bij onderzoekend en ontwerpend leren gaat het erom dat je de leerprocessen van de leerlingen begeleidt, je laat hen vooral zelf dingen uitzoeken en uitproberen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 nieuwe thema’s in schooljaar 2018-2019

Komend schooljaar gaan we het huidige aanbod van Maakboxen uitbreiden met 10 nieuwe thema’s. Daarmee komen we op een totaal van 15 beschikbare Maakboxen.

De nieuwe apparatuur is al bij ons binnen gekomen en die zijn we natuurlijk eerst zelf gaan uittesten. Daarbij borrelden al gauw leuke ideeën op voor nieuw lesmateriaal.

Dit zijn de nieuwe thema’s:

Klik op de titel van het thema voor meer info.