Inloggen
Klik hier en lees meer over ons webinar op 24 maart!
W&T-onderwijs
▼
Wetenschap & Techniek-onderwijs
Onderzoekend & Ontwerpend leren
Werkwijze
Maakboxen
▼
Aanbod Maakboxen
Wat zijn Maakboxen?
Over ons
Kennisbank
Contact
Je leest een artikel uit onze kennisbank. Klik hier om het overzicht van alle artikelen te bekijken.
Valkuilen in het onderwijs
Als je bezig bent met het invoeren van Wetenschap & Techniek op jouw school kom je vast wel eens knelpunten tegen.
Wij hebben de 6 grootste valkuilen alvast voor je op een rijtje gezet, zodat jij er niet in gaat trappen!
Om deze site optimaal te laten functioneren is het nodig dat JavaScript aanstaat.
Klik hier voor instructies hoe je JavaScript kunt aanzetten in je browser.
Kennisbank
Wat is het verschil tussen techniek en technologie?
Op onze website is veel informatie te vinden over W&T-onderwijs. Wij hebben het dan over wetenschap en technologie, maar in het werkveld wordt er ook veel gesproken over wetenschap en techniek. Voor veel mensen is het echter onduidelijk wat het verschil is tussen techniek en technologie. Ben jij benieuwd naar het verschil? Lees meer in deze blog!
... Lees verder →
Een duur techlab zonder echte waarde
Steeds meer scholen (PO/VO) richten een eigen techlab of maaklab in. Voor vaak enorm veel geld worden er materialen aangeschaft: Mooie inrichting, flitsende schermen, vr-brillen, greenscreens, lasersnijders, 3D printer en een heleboel verschillende robotjes met accessoires... Klaar om de leerling met een wow te verleiden "iets" met techniek te doen...
... Lees verder →
3 randvoorwaarden voor succes
Herken je dit?
“We moeten iets met techniek op school, maar wat moeten we eigenlijk precies?”
“We hebben wel wat robots en zo ergens in de kast staan, maar ik weet eigenlijk niet of ze worden gebruikt.”
“Leerkrachten geven aan geen tijd voor technieklessen te hebben en vinden zichzelf ook niet technisch genoeg!”
... Lees verder →
Voor de klas – met Sas: onderzoekend leren
Praktische tips voor onderzoekend leren in de klas!
Na de serie ontwerpend leren
... Kijk verder →
Brainstormen
In de tweede fase van de ontwerpcyclus ‘Ideeën verzinnen en selecteren’ is het belangrijk om ideeën te verzinnen voor het ontwerp. Om leerlingen deze ideeën te laten verzinnen wordt vaak geadviseerd om gebruik te maken van verschillende brainstormtechnieken, maar om deze brainstormtechnieken goed te kunnen uitvoeren zullen leerlingen ook brainstormvaardigheden moeten bezitten.
... Lees verder →