Menu
Je leest een artikel uit onze kennisbank. Klik hier om het overzicht van alle artikelen te bekijken.

In de klas van Meester Sander

Sterk techniekonderwijs op De Vindplaats!

Leerkrachten en directeuren kijken graag mee bij collega’s op andere scholen. Waarom zelf 't wiel uitvinden, als je het ook samen kan doen? Met die pet op bezochten wij Sander van Daalen op Daltonschool De Vindplaats in Schijf.

Hij werkt sinds 2016 op De Vindplaats is daar naast groepsleerkracht ook techniekleerkracht. Sinds dit schooljaar neemt hij deel aan het netwerk van Sterk Techniekonderwijs (STO). Voor de Vindplaats is hij bezig met het opzetten van een doorgaande leerlijn techniek. Hierbij staat het materiaal centraal: het afgelopen half jaar hebben alle groepen een les met hout en een les met metaal gevolgd.

De komst van de Maakbox is een ondersteuning en een verrijking van de leerlijn. Deze periode gaan alle groepen aan de slag met bouwen en 3D. De Maakbox die Meester Sander heeft gekozen is “Onderzoeken en Ontwerpen in 3D”, waarbij de kinderen met een 3D-printer gaan werken. Meester Sander: “De opzet van onderzoeken en ontwerpen van de Maakbox past mooi bij ons thematisch onderwijs en versterkt de thema’s en technieklessen van de jaarplanning.”
20220203 135307

In groep 1/2

Na het prentenboek "een huis bouwen" gingen de kinderen aan de slag.
Zelf specie maken door cement (bloem) en zand te mixen. Dat vraagt goed tellen: drie scheppen zand en drie scheppen cement en dan water erbij, goed roeren en metselen maar!
Meester sander 2
Met de troffel het cement scheppen en dan de stenen goed in verband stapelen! Prachtig om te zien hoe “eigen” de ontwerpen zijn geworden. Zo bouw je een huis!

In groep 3

“De Letterwinkel” waar je alle letters kan kopen! Voor kinderen en door kinderen. En een hoop letters dat er gemaakt en verkocht zijn! Eerst werden 3D-vormen bestudeerd, waarna de kinderen met klei hun eigen letter driedimensionaal maakten. Tenslotte werd hun naam geschreven in Tinkercad en geprint op de 3D-printer.
Meester sander 3
20220210 104423

In groep 4/5

Na het bestuderen van ruimtelijke vormen werd er geëxperimenteerd. Wat kan je bouwen? En hoe maak je stevige verbindingen? Daarna gingen de kinderen een cilinder metselen. Zelf specie maken en stevig metselen. Met een dak en wieken van de 3D printer ontwierpen ze hun eigen molen!
Deze worden meegenomen en tentoongesteld in de echte molen die kinderen bezoeken.

In groep 6

Ruimtelijke vormen bestudeerd! verbindingen getest. Klaar voor het ontwerpen voor de 3D-printer!
En toen? Thuisonderwijs. Gelukkig kunnen deze kinderen prima op afstand ontwerpen. Een instructie van het programma Tinkercad volgde, waarna ze in tweetallen in een eigen Meet samen op afstand aan de slag gingen met het ontwerpen van een connector voor de 3D printer. Nadat het “thuisontwerp” was opgestuurd naar de meester konden ze in week erna hun eigen ontwerp “live” zien ontstaan op het printbed van de 3D printer.
Image 50

In groep 7/8

Deelname aan de First Lego League met het thema “Cargo connect” bracht groep 7/8 naar de haven van Rotterdam. Vormen van efficiënt en veilig vervoer werden bestudeerd. Terug op school werd onderzoek gedaan naar stevige verbindingen. Met deze kennis werd het eerste ontwerp van de “Thuiswerk Connect” gerealiseerd gemaakt met pen-gat-verbindingen; roerstaafjes en zelfontworpen 3D geprinte connectoren. Het ideale apparaat om op school werken en thuis werken te realiseren. Veilig en efficiënt, met stevige verbindingen de bereikbaarheid van onderwijs vergroten. Een verbeterd ontwerp werd met de lasersnijder geproduceerd; nog steviger met tandverbindingen. Met dit ontwerp won groep 7/8 de Innovatie award van de regiofinale van de First Lego League!

Wil jij ook werken met een 3D printer in de klas? Deze les is onderdeel van de Maakbox Onderzoeken & Ontwerpen in 3D