Samen bouwen aan de toekomst van W&T-onderwijs: Een unieke samenwerking met de Erasmus Universiteit en TU Delft
Bij de Maakotheek geloven we in de kracht van het verbinden van werelden. Daarom werken we intensief samen met academische partners als de Erasmus Universiteit Rotterdam en de TU Delft.Deze dynamische wisselwerking tussen de dagelijkse onderwijspraktijk en de laatste wetenschappelijke inzichten stelt ons in staat om continu te innoveren en te garanderen dat ons aanbod zowel relevant als effectief is.
We vertalen samen theorie naar praktische toepassingen voor in de klas, en andersom voeden we de wetenschap met concrete vraagstukken en data uit het veld.
Opdrachtgever voor de nieuwe generatie
Een van de pijlers van onze samenwerking is onze rol als opdrachtgever voor talentvolle studenten. Zij krijgen de kans om hun academische kennis in te zetten voor concrete uitdagingen binnen het W&T-onderwijs.Dit leidt tot waardevolle en direct toepasbare resultaten, zoals:
• Een praktische handreiking om de impact van W&T-onderwijs in kaart te brengen.
• De ontwikkeling van een tool om leeropbrengsten van W&T in de klas meetbaar te maken.
• Een inspirerend voorbeeld van hoe inclusie en diversiteit versterkt kunnen worden binnen het W&T-curriculum.
Een kweekvijver voor onderwijskundig onderzoek
Daarnaast begeleiden we jaarlijks masterstudenten Onderwijskunde en Onderwijswetenschappen bij hun afstudeeronderzoek. We fungeren als praktijkplek waar zij relevante vraagstukken kunnen onderzoeken die direct bijdragen aan de verbetering van het onderwijs.Recente onderzoeken richtten zich bijvoorbeeld op de attitude van leerkrachten ten aanzien van W&T, effectieve methoden voor het beoordelen van vaardigheden, het didactisch aanreiken van technische kennisconcepten en de succesfactoren voor een integrale koppeling van W&T met andere vakken.
Co-teachers: Extra handen en expertise in de klas
Verder leiden we studenten op tot co-teachers. In deze rol bieden zij, direct naast de groepsleerkracht, technische ondersteuning en frisse perspectieven tijdens de W&T-lessen. Dit verlaagt de drempel voor leerkrachten om met nieuwe technologie aan de slag te gaan en verrijkt tegelijkertijd de leerervaring voor de leerlingen.Door deze academische samenwerkingen zorgen we dat het onderwijs van morgen vandaag al in de klas wordt vormgegeven.
