Voor de klas – met Sas: onderzoekend leren

Praktische tips voor onderzoekend leren in de klas!

Na de serie ontwerpend leren, maakt onze onderwijskundige Saskia nu ook een serie video’s waarin ze vertelt over de cyclus van onderzoekend leren! Wat is dat precies en wat kan je ermee in de klas? Benieuwd? Kijk ze allemaal!

De video’s zullen we ook posten op Facebook en LinkedIn, dus zorg dat je ons volgt; dan mis je er geen een!

Natuurlijk kan je haar ook mailen als je vragen hebt: vragen@maakotheek.nl

… Lees meer ➞

Brainstormen

In de tweede fase van de ontwerpcyclus ‘Ideeën verzinnen en selecteren’ is het belangrijk om ideeën te verzinnen voor het ontwerp. Om leerlingen deze ideeën te laten verzinnen wordt vaak geadviseerd om gebruik te maken van verschillende brainstormtechnieken, maar om deze brainstormtechnieken goed te kunnen uitvoeren zullen leerlingen ook brainstormvaardigheden moeten bezitten.

In het boek ‘Brainstormen, 50.000 ideeën per dag!’ van Koen de Vos worden enkele brainstormvaardigheden genoemd met oefeningen om deze vaardigheden te ontwikkelen. In deze blog worden een aantal van deze vaardigheden besproken en … Lees meer ➞

Ontwerpvragen opstellen


Ontwerpend leren start vaak bij een probleem/behoefte waar iets mee gedaan moet worden. Om de kern van het probleem/behoefte weer te geven, wordt vaak gebruik gemaakt van ontwerpvragen. Goede ontwerpvragen zorgen ervoor dat leerlingen aan oplossingen gaan denken en zij ideeën krijgen. Dit komt van pas in stap 2: ‘Ideeën verzinnen en selecteren’ van de ontwerpcyclus.

Een ontwerpvraag heeft wel vaak een aantal kenmerken. Zo begint een ontwerpvraag vaak met … Lees meer ➞

Voor de klas – met Sas: ontwerpend leren

Praktische tips voor ontwerpend leren in de klas!

Saskia, onze onderwijskundige maakt een serie video’s waarin ze vertelt over de cyclus van ontwerpend leren! Wat is dat precies en wat kan je ermee in de klas? Benieuwd? Kijk ze allemaal!

De video’s zullen we ook posten op Facebook en LinkedIn, dus zorg dat je ons volgt; dan mis je er geen een!

Klaar met kijken? Bekijk dan ook de serie over onderzoekend leren!

Natuurlijk kan je haar ook mailen als je vragen hebt: vragen@maakotheek.nl

… Lees meer ➞

Vragen stellen helpt leren

In één van onze eerdere blogs hebben wij jullie meegenomen in hoe wij leerdoelen opstellen voor onze lessen (het stappenplan) en hebben wij enkele voorbeelden gegeven. Hierin is ook de taxonomie van Bloom (1956) opgenomen, omdat de verschillende leerdoelen gericht kunnen zijn op verschillende cognitieve niveaus, zoals op het niveau van kennis, inzicht, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. Deze verschillende niveaus geven de complexiteit van het kennisniveau aan waarop beroep wordt gedaan tijdens het werken aan een leerdoel.

Maar wist jij dat je de vragen die jij leerlingen stelt in de les ook kan indelen op deze verschillende niveaus?2

Als jij je hier als leerkracht van bewust bent, kan jij variëren in wat voor vragen gesteld worden aan de leerlingen en op welk cognitief niveau beroep wordt gedaan. Wellicht zijn sommige leerlingen … Lees meer ➞

Leerkrachtontwikkeling

Net als leerlingen hebben leerkrachten ook een Zone van Naaste Ontwikkeling (Vygotski). Zij worden pas gemotiveerd om met techniek in het onderwijs te werken als het vertrouwd / dichtbij genoeg voelt.

Wij hebben ervaren dat leerkrachten zich via 6 fasen ontwikkelen in het lesgeven met de lessen van de Maakbox.

Welke fasen dit zijn vertelt Suzanne je in deze video (3 minuten).

Leren met een doel in de praktijk

Hoe doen wij dit bij Maakotheek?

In een vorige blog hebben wij het stappenplan voor het opstellen van leerdoelen met jullie gedeeld. Na aanleiding van deze blog kregen wij meerdere keren de vraag hoe dit er in de praktijk bij ons uitziet. Hier willen wij jullie natuurlijk graag van op de hoogte brengen. Dit zullen wij doen aan de hand van een voorbeeld bij een van onze lessenseries, namelijk ‘Duurzame energie’.

In de lessenserie ‘Duurzame energie’ draait het allemaal om energie. Vragen als waar stroom vandaan komt, hoe stroom ons huis in stroomt, hoe stroom wordt opgewekt, opgeslagen en afgegeven en wat duurzame energie precies is komen in deze lessenserie aan bod. Hiervoor maken wij in deze lessen gebruik van … Lees meer ➞

Leren met een doel!

Voor een leerkracht is het goed om te weten wat er geleerd gaat worden in een les. Dit wordt vaak omschreven in de leerdoelen van een les. Leerdoelen beschrijven dan het gewenste gedrag dat leerlingen moeten kunnen vertonen, nadat zij aan een leersituatie hebben deelgenomen en kunnen worden gebruikt voor het plannen en evalueren van educatieve successen (Fergunson, 1998). Wij bij Maakotheek maken gebruik van het vier-componenten model van Knirk en Gustafson (1986) als leidraad voor het opstellen van onze leerdoelen voor de lessen.

Aan de hand van dit model hebben wij namelijk een stappenplan ontwikkeld, wat wij gebruiken voor … Lees meer ➞

‘Tech is te gek’ tips voor in de klas!

Wij zijn groot fan van de #AHtechie-actie, jullie ook? Gebruik je de techniek-Doe-kaartjes van AH ook in de klas? En zou je deze willen verdiepen of verbinden met taal en/of rekenen? Houd onze FB-pagina dan in de gaten, want we posten de komende tijd een aantal handige tips!

 

001

Bij Doe-kaartje 001 maak je een “robothand”. Dit kan je mooi gebruiken voor een vraag over het verband tussen VORM en FUNCTIE (trouwens, dat is een kerndoel!). Hoe je dat doet? Kijk even naar het filmpje!

 

003

De opdracht bij Doe-kaartje 003 is het maken van een kettingreactie. Super leuk natuurlijk! En wist je dat je daar heel goed rekenopdrachten aan kan verbinden?! Bekijk hier het filmpje!

 

021

Soms is het fijn om een gesprek over een onderwerp te starten vanuit een associatie of een gebeurtenis. Zeker als je het wilt hebben over … Lees meer ➞

De klas van juf Christine

Hoe gaat het op andere scholen eraan toe met Wetenschap & Techniek? Wij gingen langs bij juf Christine, die lesgeeft aan groep 4 van OBS Pierre Bayle in Rotterdam, om te vragen naar haar ervaring met de Maakbox Optische illusies & spiegels.

 

 

Juf Christine heeft zich goed voorbereid op de techniekles. Ze weet precies wat ze deze les gaat doen en hoeveel tijd ze per onderdeel kwijt is. Haar doel is om iedere leerling zijn of haar eigen periscoop te laten maken, die ook daadwerkelijk af is en goed functioneert.

Op een tafel in het midden van de klas … Lees meer ➞

In 5 stappen naar W&T gestructureerd op school

Worstel jij ook met de vraag hoe je het beste Wetenschap & Techniek kunt implementeren op school?

Het kan ook makkelijk zijn!

Download het stappenplan en ontdek in 5 stappen wat je kunt doen om W&T eenvoudig een vaste plek te geven binnen jouw school. Klik op de afbeelding hieronder, vul je gegevens in en ontvang het stappenplan in de mail.

Valkuilen in het onderwijs

Als je bezig bent met het invoeren van Wetenschap & Techniek op jouw school kom je vast wel eens knelpunten tegen.

Wij hebben de 6 grootste valkuilen alvast voor je op een rijtje gezet, zodat jij er niet gaat trappen!

 

De klas van juf Patty en juf Rajni

CBS Het Middelpunt in Hoogvliet is één van de scholen die gebruik maakt van onze Maakboxen. Deze periode werken zij met het thema ‘Maak je eigen controller’.

Wij gingen langs om een kijkje te nemen bij de lessen in groep 5 en 6.

Juf Rajni begint de les met voorkennis ophalen. Wat weten de leerlingen al van een stroomkring? De vorige les hebben de leerlingen een woordweb gemaakt van alle woorden die te maken hebben met stroom. Woorden als geleider, isolator, energie, batterij, schakelaar, gesloten stroomkring: ze staan er allemaal op. Het blijkt een handig geheugensteuntje te zijn als de leerlingen het even niet meer weten.

 

De leerlingen staan te popelen om te beginnen! In deze les gaan ze namelijk zelf een muziekinstrument maken die ze met de Makey Makey kunnen ‘bespelen’. Al gauw ligt iedere tafel vol met … Lees meer ➞