Menu
Je leest een artikel uit onze kennisbank. Klik hier om het overzicht van alle artikelen te bekijken.

Een duur techlab zonder echte waarde

Kennisbank techlab waarde
Steeds meer scholen (PO/VO) richten een eigen techlab of maaklab in. Voor vaak enorm veel geld worden er materialen aangeschaft: Mooie inrichting, flitsende schermen, vr-brillen, greenscreens, lasersnijders, 3D printer en een heleboel verschillende robotjes met accessoires... Klaar om de leerling met een wow te verleiden "iets" met techniek te doen...
IETS dus.. en precies daar wringt de schoen. WAT DAN VOOR IETS....?

Bij al die materialen zit vaak wel een lesje bijgevoegd, opdat ze (wie? Leerling of leraar?) weten hoe iets werkt of wat je er mee kan. Maar daarmee heb je nog geen logische lijn... Laat staan een uniforme, doorlopende didactiek waarbij de leraar de leerling begeleidt naar een doel.
Kennisbank makey makey
Bij de vraag wat IETS is, moeten we beginnen met WAAROM. WAAROM willen we de leerling "iets" met techniek leren? Welk doel, welke kennis, welke vaardigheid en liefst ook aan welke houding werken we?

Daarna de vraag HOE we dat de leerling willen leren? Welke didactiek past bij het leerdoel? Wat is de doorgaande lijn? Wat is de rol van de leraar? Wat verwachten we van de leerling en hoe past dat bij de visie van de school?

En als laatste komt dan het WAT. Wát hebben we dan aan materialen nodig om bovenstaande waaróm en hóe te realiseren...

Regelmatig echter kom ik op bezoek bij scholen die een heleboel "WAT" hebben liggen. Dan pas gaan bedenken welke "HOE" ze daarvoor kunnen aan-/toepassen en er tenslotte achter komen dat veel van de spullen en losse lessen/activiteiten niet voldoen of gebruikt worden om het uiteindelijke "WAAROM" mee te bereiken...

Kortom, schoolleiders, techlab-projectleiders en leraren: weerstaat de verleiding om te beginnen met materialen aan te schaffen en een techlokaal in te richten! Maar bedenk eerst wat het IETS is, eerst het waarom en het hoe... dan pas materialen.
Foto Suzanne Algra Suzanne Algra